Ignis Vultus la Festivalul de Artă Medievală „Ștefan cel Mare” 2025 – între pasiune, meșteșug și istorie vie

stefan cel mare festival

În perioada 14–17 august 2025, Cetatea de Scaun a Sucevei redevine centrul viu al unei incursiuni în trecut. Aflat la a 17-a ediție, Festivalul de Artă Medievală „Ștefan cel Mare” aduce în prim-plan una dintre cele mai bogate și spectaculoase epoci ale istoriei românești.

Timp de patru zile, zidurile cetății răsună de glasuri de cavaleri, tobe de luptă și sunetul săbiilor lovindu-se în dueluri onorabile, într-un decor autentic recreat cu migală de trupe de reconstituire venite din toată Europa.

Cultura vie se construiește acolo unde pasiunea, istoria și arta se întâlnesc. Fie că vorbim despre scene contemporane de teatru care unesc generații, precum în cadrul Festivalului Internațional BABEL F.A.S.T. – o punte culturală între lumi și generații, fie despre reconstituiri istorice realizate cu rigoare și emoție, publicul de azi este invitat să participe, nu doar să privească. În acest context, Ignis Vultus și Festivalul de Artă Medievală „Ștefan cel Mare” aduc în prim-plan o altă formă de spectacol – una în care trecutul prinde viață.

festival medieval stefan cel mare

Ignis Vultus – Suceava 2024

Istoria, la nivel de detaliu: pasiune și autenticitate în viziunea Ignis Vultus

În spatele armurilor strălucitoare și al spectacolelor pline de adrenalină se află ore nesfârșite de muncă, cercetare și, mai ales, o pasiune comună pentru adevărul istoric. Membrii Asociației Ignis Vultus nu sunt doar interpreți ai trecutului, ci și creatori ai unei experiențe complete, construite cu migală și dedicare.

Claudiu Segra, președintele asociației, alături de Andrei și Nina, membri activi, au vorbit despre culisele activității lor, despre procesul de creație a recuzitei, motivațiile personale și impactul acestei pasiuni asupra vieții de zi cu zi.

Meșteșugul istoriei între arheologie experimentală și creativitate 

Majoritatea pieselor utilizate de Ignis Vultus – de la săbii și armuri, până la mobilier medieval și elemente de artilerie – sunt realizate manual, în propriul atelier. Andrei, unul dintre cei mai activi membri, povestește cu entuziasm despre primele încercări: „Primul meu topor de luptă mi-a luat câteva ore bune, dar timpul a trecut fără să-mi dau seama – eram complet absorbit.”

Pentru Segra, procesul de realizare a echipamentului are o miză profundă: înțelegerea logicii din spatele formelor. „Pentru mine, echipamentele nu sunt doar obiecte – sunt răspunsuri la întrebări istorice. De ce aveau săbiile o anumită formă? De ce erau alese anumite materiale? Mă interesează motivația, nu doar produsul final.”

Reconstituirea istorică – o chemare personală

Pasiunea pentru istorie a fost prezentă încă din copilărie pentru Andrei. A început cu romane și povești despre bătălii, iar mai târziu s-a concretizat în studii academice și implicare activă în reconstituirea istorică. „Faptul că pot atinge ceea ce înainte doar citeam – să port o armură, să țin o sabie în mână – oferă o dimensiune complet diferită înțelegerii trecutului.”

În cazul lui Segra, motivația este dublată de o nevoie de rigoare. Consideră că prea multe informații transmise publicului sunt bazate pe supoziții, iar reconstituirea devine un mod de a testa și verifica. „Pun mereu întrebarea: de ce? Asta mă împinge să caut răspunsuri prin practică.”

Când pasiunea devine lecție de viață

Pentru Nina, care este și profesor de limba engleză, reconstituirea istorică are un impact direct asupra modului în care predă. A introdus în activitățile cu elevii exerciții inspirate din tirul cu arcul tradițional – un mod practic de a le transmite lecții despre autocontrol, răbdare și perseverență. „Arcul nu e doar o armă, ci o unealtă de echilibru interior. Când elevii reușesc să atingă ținta, le văd pe chipuri o bucurie sinceră – și știu că am plantat o sămânță.”

Atelierele de tir cu arcul istoric, pe care le coordonează împreună cu soțul său, sunt unele dintre cele mai apreciate activități de publicul festivalului. Deși solicitante – atât fizic, cât și logistic – satisfacția vine din interacțiunea directă cu oamenii. „Când cineva te întreabă unde ar putea continua să practice arta arcului, știi că ai transmis ceva mai mult decât o demonstrație.”

Bătălie Suceava 2024

Ignis Vultus – o comunitate, nu doar o trupă

Sub conducerea lui Segra Claudiu, Ignis Vultus reunește oameni din medii diferite, uniți prin dragostea față de adevărul istoric, nu doar față de spectacol. Fiecare piesă de echipament este rezultatul cercetării. Fiecare atelier este gândit ca un dialog cu publicul. Fiecare eveniment este o pledoarie pentru cunoaștere, nu doar o punere în scenă.

Într-o lume grăbită, în care trecutul e adesea redus la clișee, Ignis Vultus ne invită să redescoperim rădăcinile – cu rigoare, entuziasm și respect. Iar în cadrul Festivalului de Artă Medievală „Ștefan cel Mare”, această invitație devine o experiență de neuitat.

Pentru o perspectivă diferită asupra artei stradale și a spectacolelor în aer liber, îți recomandăm să descoperi FITS 2025 transformă din nou Sibiul într-o scenă imensă, un articol care detaliază cum acest festival reînvie orașul prin instalații spectaculoase și reprezentații internaționale.

Ignis Vultus: https://www.facebook.com/ignisvultus/

Festivalului de Artă Medievală „Ștefan cel Mare: https://www.facebook.com/p/Festival-Medieval-%C8%98tefan-cel-Mare-Suceava-100083274670507/

Distribuie pe retelele sociale